RECENZE: Dračí oči- Čarodějka

Název: Dračí oči- Čarodějka
Autor: Kristina Hlaváčková
Počet stran: 392
Nakladatelství: Fragment
Pořadí v edici: 1
Anotace:

Učit se tančit, vyšívat a jak být hezká? To není nic pro princeznu Elenu. Chce bojovat po boku bratrů a prožívat velká dobrodružství. Ani se nenaděje a její sen se začne stávat skutečností. Osudové setkání s rudým drakem Ašrakem změní malé princezně život. Musí opustit svůj domov a odjet k elfům do kouzelného lesa, kde se má naučit ovládat a hlavně skrývat magii, která jí koluje v žilách. Nejde však o žádnou prestižní školu pro mladé dámy...

Dokáže Elena čelit všem změnám a nástrahám osudu, které na ni čekají? S pomocí mladého draka Charlika a svérázného přítele Michaela na to nebude sama. Bude to však stačit? Nepůjde totiž jen o ni, ale o budoucnost celého světa!

Děj:

Elena není žádná princeznička. Nebaví ji to, co většinu jedinců jemnějšího pohlaví a radši tříská mečem do všeho, co se kde pohne. Ale jednoho dne se něco zvrtne. Hrou osudu získává jisté schopnosti, a je nucena odejít do učení k elfům, aby svoji moc dokázala zvládnout. Ona je zrovna teď nejdůležitější člověk na světě. Ona drží v rukou moc všech národů. To ona má moc rozhodnout o osudu světa.

Hlavní postavy:

Elena: nevěrohodná, a docela dost. Je jí osm a chová se na šestnáct, ne- li víc? Já se taky snažila dospět co nejdřív, ale ona se nesnaží. Ona už je dospělá. Tak, jak mluví ona, nemluví ani moje češtinářka. A já, i když ze mě sem tam nějaký archaismus vypadne taky, si o její mluvě můžu nechat jen zdát. Potýká se s nedostatkem slovní zásoby elfího jazyka, ale dokáže toho říct víc než já v angličtině, a to se ji učím od čtvrté třídy. Není to trochu na hlavu? Je prostě až moc vyspělá na osmileté děcko. A navíc Mary Sue. Nebo mně to tak připadá. Dokáže všechno. Přežit několik týdnů sama v divočině? Žádný problém. Hádat se s královnou a dosáhnout svého? Setřít celý elfský národ jen tak pro zábavu? Proč ne? To není nic pro naši Mary Elenu. :-D

Michael: Ten už je o trochu uvěřitelnější než Elena. Normální čtrnáctiletý kluk. Sem tam mu ujede sprosté slovo, sem tam Eleně trochu vynadá, ale má ji rád a chrání ji. Připadá mi ale trochu nedořešený. Je takový obyčejný. Ne záměrně obyčejný. Spíš jako by na něj autorka při vymýšlení charakterů zapomněla.

Moje hodnocení:

Kdyby mi bylo jedenáct nebo dvanáct… spíš deset nebo jedenáct, tak bych tu knížku milovala. Jenže mi je už o pár let více. A na to, že je to kniha YA, tak je docela… dost dětská, naivní, a pro dívky, kterým je už nějakých patnáct nebo šestnáct se mi zdá trochu… moc malé sousto. Všichni se navážejí do Eragona. Jenže na něm je mnohem více poznat, že se jedná o knihu pro náctileté, a ještě k tomu tak nad dvanáct let. Čekala jsem, že mě tato knížka ohromí. Že mě pohltí a nebudu se moci odtrhnout. No, nestalo se. Snažila jsem se Dračí oči číst ze dvou různých úhlů pohledu. Z toho mého současného, a potom z pohledu mého minulého já, kterému je něco kolem deseti nebo jedenácti let. Když jsem to četla jako já, tak jsem většinou musela kroutit hlavou nad špatným zařazením do okruhu cílové skupiny. Ale když jsem se na knihu podívala z pohledu malé holčičky, tak přesně vím, jak bych se cítila. Vím, že bych z Eleny byla uchvácená. Vím, že by byla můj vzor, protože je vyvolená, silná, nezávislá a ve všech ohledech dokonalá bytost. Protože zvládla tolik věcí už tak mladá. Teď mi celý ten příběh ale připadá krajně nepravděpodobný. Kdyby se hlavní hrdinové posunuli o pár let dopředu, tak bych na knihu nejspíše nahlížela jinak. Ale prostě to nejde. Není to chyba autorky. Ta umí psát bezesporu dobře, ale je vidět, že se potřebuje ještě kapánek vypsat. Je to spíš chyba špatného zařazení. Kdyby na obálce bylo napsáno, že jde o knihu pro čtenáře od deseti let, tak bych přesně věděla, do čeho jdu, a nebyla bych tak zklamaná.
Dávám 5.5/10 za mé současné já a 8/10 za mé minulé já.

Děkuji nakladatelství Fragment za zaslání recenzního výtisku.

1 člověk ohodnotil tento článek.